Przedszkole nr 225 w Warszawie

Grupa IV ODKRYWCY

 DALSZE MATERIAŁY DO ZDALNEGO NAUCZANIA BĘDĄ WYSYŁANE DO RODZICÓW W KAŻDY PONIEDZIAŁEK ZA POMOCĄ POCZTY ELEKTRONICZNEJ.

2020-03-24  materiał do zdalnego nauczania w dniach 25-27 marca 2020 r.

Witam Cię serdecznie, Mój Drogi  Odkrywco!

Nie możemy spotkać się w przedszkolu, bo musimy pozbyć się złego wirusa, który panoszy się w naszym kraju. Poproś mamę/tatę, aby przeczytała ci  opowiadanie o nim (e-book w załączniku na dole strony). Najlepszym rozwiązaniem jest ograniczenie spotkań z innymi ludźmi, dlatego zostajemy w domu. Wiem, że bycie w domu też może być fajne.  Twoi Rodzice starają się, by tak było. Przygotowałyśmy dla ciebie kilka propozycji zabaw na najbliższe dni. Będzie nam bardzo miło, jeśli wraz z rodzicami zechcesz z nich skorzystać. Na najbliższe trzy dni proponujemy zabawy w temacie wiejskiego podwórka. Życzymy dobrej zabawy!

                                                                                                                                                                          Twoje panie.

Drodzy Rodzice Odkrywców, dzieci zwykle są zainteresowane światem zwierząt. Ich życie i zwyczaje fascynują oraz pobudzają wyobraźnię. Warto zatem rozwijać dziecięce zainteresowania, zachęcać do oglądania i czytania książek, zadawać im pytania i inspirować do ich zadawania, a także wspólnie szukać na nie odpowiedzi.

Zaproponujcie proszę swojemu dziecku, aby wyszukało wśród domowych książeczek te, które są o zwierzętach z wiejskiego podwórka. Zachęcam Was do rozmowy z dziećmi na temat ilustracji w książkach. Dobrze byłoby, aby dziecko doskonaliło umiejętność wypowiadania się na temat treści obrazka, używało określeń z prawej, z lewej strony, obok, na górze, na dole; aby wzbogacało słownictwo m.in. o nazwy młodych i dorosłych zwierząt, pomieszczeń gospodarskich, a także aby te wypowiedzi były poprawne gramatycznie.

Jeśli chodzi o wykorzystywane utwory literackie, to zawsze należy wytłumaczyć dziecku niezrozumiałe wyrazy, pojęcia. Te, które ja uznałam, że mogłyby takie być, podkreśliłam.


Posłuchaj wiersza Hanny Łochockiej Na podwórku koło bramy. Jeśli to możliwe, poproś mamę/tatę, aby przygotowali zdjęcia lub obrazki zwierząt, o których jest mowa w wierszu (dorosłych i ich młodych): krowa i cielę,  owca i jagnię, świnka i prosię, klacz i  źrebię, pies. Popatrz na obrazki i posłuchaj. Gdy usłyszysz nazwę zwierzęcia, wskaż odpowiedni obrazek.

Na podwórku koło bramy
wiodą spory cztery mamy.
Każda woła, że jej dziecię
najładniejsze jest na świecie.
 
Mówi krowa: cielątko!
Mówi owca: jagniątko!
Mówi świnka: prosiątko!
A kobyłka: źrebiątko!
 
Lecz tymczasem dziatek czwórka
już wymknęła się z podwórka
i na łączce sobie hasa
w lewo, w prawo, hej hopsasa!
 
Podskakuje cielątko,
a tuż przy nim jagniątko,
podryguje prosiaczek,
biega w kółko źrebaczek.
 
A z pobliskiej biegł zagrody
hałaśliwy kundel młody
i ogonem raźno machał,
poszczekując: hau, hau, hau, hau.
 
Oj, umyka cielątko,
oj, umyka jagniątko,
oj, umyka źrebaczek,
a na końcu prosiaczek.
 

Mamo/tato proszę porozmawiaj ze mną:

- Mamy których zwierzęta spotkały się na podwórku? Jak nazywa się dziecko krowy, owcy, świni,  kobyły? Które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi? Które mają rogi? Jak poruszają się ptaki? Jak inne zwierzęta? Które są ptakami? Jakie znasz inne zwierzęta hodowane na wsi? Jak nazywa się osoba, która opiekuje się zwierzętami mieszkającymi na wsi?

Ruch to zdrowie! Zabawa Powitanie zwierząt

Poproś mamę/tatę aby wypowiadała nazwę zwierzęcia żyjącego na wsi, a ty witaj się  naśladując jego głos i sposób poruszania np. rodzic mówi pies, dziecko hau, hau, hau i chodzi, biega na czworakach, itd.

Stary Donald farmę miał – zapraszam cię do zabawy z piosenką

Zaśpiewaj piosenkę swojej ulubionej przytulance (muzyka dostępna na You Tube po wpisaniu tytułu piosenki)..

Zabawa dramowa Na wiejskim podwórku

Czy potrafisz zamienić się w …:

       małe kurczątko,  które zgubiło się i szuka mamy kury;
           krowę która,  chodzi po łące, gryzie trawę kręcąc mordą,
kogutka który,  budzi o poranku całe gospodarstwo,
           kaczkę która,  idzie przez podwórko i tapla się w kałuży.

 

Może zamienisz się rolą z mamą/tatą i będziesz odgadywał, jakie to zwierzę i co robi?

Lubimy liczyć! – zabawa matematyczna  z wykorzystaniem wiersza Na wiejskim podwórku  St. Karaszewskiego

Przygotuj razem z rodzicami osiem  papierowych kół o średnicy np. 3 cm. Na czterech kołach narysuj po 4 kropki, na trzech po 2 kropki. Zamiast kół mogą być obrazki takich zwierząt: krowa, koza, owca, świnka, kura, gęś, kaczka. Jeśli to niemożliwe, wystarczą koła (tu jako liczmany zastępcze): cztery kropki oznaczają zwierzę mające 4 nogi; te z 2 kropkami – zwierzę z 2 nogami.

 Posłuchaj wiersza i potem powiedz, które zwierzęta na wiejskim podwórku miały kłopoty?

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
krowa – łaciate cielątko,
koza – rogate koźlątko,
owca – kudłate jagniątko,
świnka – różowe prosiątko,
kurka – pierzaste kurczątko,
gąska – puchate gąsiątko,
kaczka – płetwiaste kaczątko,
każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
koza – rogate koźlątko,
owca – kudłate jagniątko,
świnka – różowe prosiątko,
kurka – pierzaste kurczątko,
gąska – puchate gąsiątko,
kaczka – płetwiaste kaczątko,
każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: Co my teraz robić mamy?
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
krowę – łaciate cielątko,
kozę – rogate koźlątko,
owcę – kudłate jagniątko,
świnkę – różowe prosiątko,
kurkę – pierzaste kurczątko,
gąskę – puchate gąsiątko,
kaczkę – płetwiaste kaczątko,
znalazło mamę każde dzieciątko.

 

Spróbuj powiedzieć: -  Jaki kłopot miały mamy na wiejskim podwórku? Kto im pomógł i co zrobił? Powiedz, kto zgubił swoje dzieci? Policz, ile mam zgubiło swoje dzieci?

Zrób z pasków lub sznurków dwie pętle w kształcie koła.

Jeśli masz obrazki tych zwierząt – mam, to do jednej pętli włóż te obrazki, na których są zwierzęta chodzące na czterech nogach. Do drugiej pętli te, które chodzą na dwóch nogach.

Analogicznie – koła papierowe z kropkami, gdy nie masz obrazków zwierząt.

Przelicz zwierzęta w jednej i w drugiej pętli. Których jest więcej, a których mniej? A może tyle samo?

Brawo! Prawda, że to łatwe?

Plastelinowe zwierzaki z wiejskiego podwórka. Zapraszam cię do zabawy plastycznej. Gdy już ulepisz zwierzątko opowiedz o nim: - Jak się nazywa? Jakie wydaje dźwięki? Co lubi jeść? W jakim pomieszczeniu gospodarskim mieszka? itp.

Potem podziel na sylaby jego nazwę. Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu? Co słyszysz na końcu wyrazu?

Przykład: koń

sylaby: koń (1)

na początku słychać k (uwaga! zawsze wymawiamy głoskę krótko k, nigdy ka)

na końcu słychać ń.

Lubię rozwiązywać zagadki! Znam wiejskie zwierzęta! (autor: Ewa Stadtmüller):

Przedstawię ją krótko: oto dama z bródką. Gdy jeść jej się chce, woła głośno: meeeeee!!! (koza)

Ma bujne loki, rogi kręcone. Niedawno owcę pojął za żonę. (baran)

Gdy cię nie ma – grzecznie czeka. Gdy się zjawiasz – głośno szczeka i z radości niezmierzonej młynka kręci wciąż ogonem. (pies)

Przygładza wąsy, ostrzy pazury, uciekaj przed nim myszko do dziury. (kot)

Zniosłam jajeczko! – na pół podwórka chwali się głośno pani... (kurka)

W koralach chodzi, gul, gul, gul – krzyczy, jak się rozzłości, to się indyczy. (indyk)

Nie wiadomo dlaczego chodzą zawsze gęsiego. Mamy od nich miękki puszek, wsadzamy go do poduszek. (gąski)

Gdy się trawy naje, pyszne mleko daje. (krowa)

Pieje : kukuryku i rządzi w kurniku (kogut).

                                                                                                                                                      Życzę Wam miłej zabawy!

 

 Opracowała: Alicja Bochenek – nauczycielka grupy Odkrywców w Przedszkolu nr 225

Język angielski

Zaproponowane poniżej zabawy są powtórzeniem dotychczas przerobionego z dziećmi materiału na zajęciach z język angielskiego w przedszkolu. Można także zajrzeć do zakładki grup młodszych i powtórzyć wcześniejsze zagadnienia:

1.Zaśpiewaj pokazując piosenkę ‘Hello, how are you?’   

  https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

 2.Powiedz mamie/tacie/siostrze/bratu : Hello, how are you ?

 3.Let’s make a sandwich! – zróbmy kanapkę

Poszukaj w domu produktów do zrobienia kanapki i nazwij je:

BREAD – chleb
BUTTER -masło
HAM - szynka
CHEESE - ser
LETTUCE - sałata
TOMATO - pomidor
CUCUMBER - ogórek
RADISH – rzodkiewka

 4. Zaśpiewaj rodzicom piosenkę ‘I’m a little snowman’  https://www.youtube.com/watch?v=-b-U1eQqBmk żeby pokazać, jak pięknie się jej nauczyliście (chociaż śniegu nie było!)

5.Zaśpiewaj pokazując piosenkę  ‘After a while, crocodile’    https://www.youtube.com/watch?v=-EJGW7QVG2s

Opracowała: Dorota Karlewska-Antoszek – nauczyciel języka angielskiego w Przedszkolu nr 225

Ćwiczenia buzi i języka

Część teoretyczna - dla rodzica

Percepcja słuchowa to umiejętność odbierania, rejestrowania i identyfikowania bodźców dźwiękowych z otoczenia. Właściwe ich rozpoznawanie i różnicowanie przez dziecko stanowi podstawę słyszenia mowy, jak również nabywanie przez nie mowy czynnej, w dalszym czasie wpływa także na nabywanie umiejętności czytania, które wymaga dźwiękowego odtwarzania słów na podstawie widzianych liter, oraz pisania, gdzie usłyszane w wyrazie dźwięki wyznaczają kolejność ich zapisywania za pomocą liter.

Część praktyczna – dla dziecka

4-latki

1.Poproś rodzica, aby zasłonił oczy chustką. Teraz posłuchaj, co słychać w domu?

Może to dźwięk otwieranej lodówki, gwizdek czajnika? A może czyjeś kroki? Spróbuj wymienić, co usłyszałeś. A teraz uchyl okno, powtórz zabawę. Co słychać? Może dźwięk śpiewających ptaków, a może szeleszczące drzewo, lecący samolot?

2.Określanie kierunku źródła dźwięku – zamknij oczy, poproś rodzica, aby schował w pomieszczeniu np. budzik, telefon z włączonym alarmem, który zadzwoni za chwilę. Twoim zadaniem jest odnalezienie, skąd dochodzi dźwięk.

5-latki

1.„Co jest w środku?” – poproś rodzica, aby ukrył w zamkniętym pudełku różne przedmioty- (ryż, cukier, wodę. Najpierw rodzic prezentuje dźwięki, następnie Ty odgadujesz, co jest w środku pudełka.

2.Ćwiczenie uwagi słuchowej i pamięci słuchowo-słownej – wybierz swoje ulubione zabawki. Następnie rodzic prosi, abyś włożył do pudełka kolejno (figurki zwierząt, kolorowe autka, misie, klocki itp.) w usłyszanej kolejności („Najpierw do woreczka wchodzi krowa, potem pies, a na końcu kot”). Najpierw wysłuchaj ciąg trzech elementów (sukcesywnie zwiększamy ich liczbę), a następnie wykonaj polecenia.

3.Podział wyrazów na sylaby połączony z wyklaskiwaniem.

Opracowała: Weronika Kukawska – nauczyciel logopeda w Przedszkolu nr 225

Ćwiczenia gimnastyczne
 
  • Stań w rozkroku (nogi przyklejone do podłogi),

- połóż otwarte dłonie na biodrach (kciuki z przodu),

- kręć biodrami w prawo (10 okrążeń),

- kręć biodrami w lewo (10 okrążeń),

  • Połóż ręce na wysokości piersi paluszkami do siebie (wewnętrzna strona dłoni skierowana do podłogi), łokcie są na wysokości własnych ramion, ściągnij łopatki ===> 1,2 na 3 otwórz szeroko rączki i na 4 zamyka ===> powtórzyć 4x,
  • Rozluźnij się (stojąc cały czas w miejscu, chwilę porusza tylko kolanami, ręce luźno opuszczone),
  • Wykonaj skłony do przodu:
 - schyl się (zrób lekki skłon), 2- pogłębiaj skłon, 3 - zbliż paluszki dłoni do podłogi, 4 - wyprost ===> powtórzyć 4x,
  • Pływanie na brzuchu:
- połóż się  na podłodze na brzuchu, nogi są ugięte w kolanach,
- na hasło start: odpychając się tylko rękami pływaj po podłodze (trzeba pokonać dowolnie wyznaczony odcinek),
  • Bicie brawa stopami:
- usiądź na podłodze, ręce oprzyj z tyłu na podłodze, stopy (podeszwami) ukłóż do siebie i nad podłogą bij brawo (kilka razy),
  • Zbierz z podłogi rozsypane różnokolorowe nakrętki od butelek (lub inne przedmioty np. spinacze do wieszania prania) i włóż je do sitka,
- przenoś nakrętki w sitku do pojemnika (miski) wg kolorów.
 
Prawda że łatwe? Ćwiczyliśmy to wielokrotnie na gimnastyce w przedszkolu! A teraz spróbuj samUśmiech
 

                                                  Opracowała: Janina Szeliga-Szafrańska – nauczyciel gimnastyki korekcyjnej w Przedszkolu nr 225