Przedszkole nr 225 w Warszawie

Grupa II TYGRYSKI

DALSZE MATERIAŁY DO ZDALNEGO NAUCZANIA BĘDĄ WYSYŁANE DO RODZICÓW W KAŻDY PONIEDZIAŁEK ZA POMOCĄ POCZTY ELEKTRONICZNEJ.

2020-03-24  materiał do zdalnego nauczania w dniach 25-27 marca 2020 r.

Witam Cię serdecznie, Mój Drogi Tygrysku!

 

Nie możemy spotkać się w przedszkolu, bo musimy pozbyć się złego wirusa, który panoszy się w naszym kraju. Poproś mamę/tatę, aby przeczytała ci  opowiadanie o nim (e-book w załączniku na dole strony). Najlepszym rozwiązaniem jest ograniczenie spotkań z innymi ludźmi, dlatego zostajemy w domu. Wiem, że bycie w domu też może być fajne.  Twoi Rodzice starają się, by tak było. Przygotowałyśmy dla ciebie kilka propozycji zabaw na najbliższe dni. Będzie nam bardzo miło, jeśli wraz z rodzicami zechcesz z nich skorzystać. Na najbliższe trzy dni proponujemy zabawy w temacie wiejskiego podwórka. Życzymy dobrej zabawy!

 

                                                                                                                                             Twoje panie.

Mała wiosna – piosenka, którą już znasz. Możesz śpiewać, kiedy tylko chcesz. Poproś mamę/tatę, aby odszukał ją na YouTube i pozwolił Ci posłuchać.

Tam daleko, gdzie wysoka sosna 
maszeruje drogą, mała wiosna. 
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki 
i jeden warkoczyk krótki. 

            Maszeruje wiosna, a ptaki wokoło, 
            lecą i świergocą głośno i wesoło.
            Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat. 
            Gdy go w górę wznosi, zielenieje świat. 

Nosi wiosna dżinsowa kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.

            Maszeruje wiosna…

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas,
Każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała, inną drogą poszła,
Zima by została mroźna.

            Maszeruje wiosna…

 (muzyka dostępna na You Tube po wpisaniu tytułu piosenki).

Spacer w pobliżu swojego domu – to doskonała okazja, aby szukać wiosny. Czy potrafisz ją odnaleźć? Spróbuj, rozglądaj się uważnie. Patrz i słuchaj. Zapamiętaj, co widziałeś/-aś. Możesz poprosić mamę/tatę, aby zrobili zdjęcia. Po powrocie ze spaceru, narysuj to, co zobaczyłeś/-aś. Z rysunków zróbcie książeczkę lub plakat. Jeśli zrobiliście zdjęcia i możecie je wydrukować, warto to wykorzystać. To będzie fajna pamiątka. Może przyniesiesz ją kiedy wrócimy do przedszkola? Będziemy razem ją oglądać.

Zanim pójdziecie na poszukiwanie wiosny, możecie przeczytać opowiadanie Wiosenna narada Agnieszki Galicy.

Poproś o przeczytanie mamę/tatę.

Gagatek wrócił właśnie z porannego spaceru i głośno śpiewał:
Przyszła do nas wiosna w zielonej sukience.
Posadziła tulipany i żółte kaczeńce.
– A skąd ty wiesz, że już przyszła wiosna? – spytał Pak.
– Żaby mi powiedziały – wyjaśnił Gagatek. – Nad stawikiem i w rowach siedzi całe stado żab i tylko o tym rechoczą.
– Ja tam żabom nie wierzę – stwierdził Pak. – Ale wybiorę się sam na spacer i może spotkam tę wiosnę.
– Tylko uważaj, Paku, pusz-pusz – ostrzegał go Puszatek. – Żebyś się tylko nie zgubił.
– No to ja idę z tobą – oznajmił zajączek Tup.
Wyszli obaj z przedszkola i rozglądali się wokół uważnie.
Na grządce pod oknem stał równiutki rządek tulipanów.
– Hej, widziałyście wiosnę? – spytał Tup, ale tulipany nic nie powiedziały, bo były jeszcze malutkie i nie umiały mówić.
– Chodźmy dalej! – zawołał Pak. – Spytamy szpaka, on lata tu i tam i wszystko wie.
Ale szpak był bardzo zajęty zbieraniem małych gałązek i znoszeniem ich do dziupli w drzewie.
– Nie mam czasu, nie mam czasu! – zaświergotał na widok Przytulaków. – Proszę mi nie przeszkadzać, bo buduję gniazdo.
– Możemy ci pomóc – zaproponował Pak.
– Dziękuję, lepiej idźcie sobie stąd! – złościł się szpak. – Sam umiem zrobić gniazdo.
– Idziemy dalej – zaproponował zajączek.
– Popatrz tam, przyjacielu! Jakieś małe kotki usiadły na wierzbie.
– Kici, kici, koteczki – wołał Pak. – Co wy tam robicie?
– Rośniemy, rośniemy! – odpowiedziały wierzbowe kotki i huśtały się na gałązkach.
– A widziałyście wiosnę? – dopytywał zajączek, ale wierzbowe kotki nie miały ochoty na rozmowę.
– Lepiej chodźmy do żab – stwierdził Pak. – Dowiemy się, o czym tak głośno kumkają.
Szli po zielonej trawie i rozglądali się uważnie.
– Spójrz, jakie śmieszne listki – zauważył Pak. – Wyglądają jak zielone serduszka.
– Czekaj, czekaj, zielone serduszka?! – Zaskoczony Tup aż krzyknął. – Czy to nie jest przypadkiem szczaw zajęczy?
Zajączek ugryzł jeden listek, potem drugi i uśmiechnął się zadowolony.
– Oczywiście, to jest szczaw zajęczy! Pyszny, kwaskowy… Mniam – oblizywał się.
– Daj, to ja też spróbuję – poprosił Pak.
– Ty lepiej tego nie jedz – powiedział Tup. – Szczaw zajęczy to jest wiosenny przysmak dla zajęcy.
– Mówisz wiosenny? – zdziwił się Pak. – Czyli wiosna tu była. Chodź szybko, może jeszcze ją gdzieś spotkamy
Żaby siedziały w rowie między żółtymi kaczeńcami. Kumkały i rechotały, a na widok Przytulaków szybko wskoczyły do wody.
– Uwaga! Alarm! – kumkały. – Kryć się!
– To tylko my – zawołał zajączek. – Dlaczego się chowacie?
– Myślałyśmy, że to bocian nadchodzi – odpowiedziały. – Przyleciał razem z wiosną i teraz musimy na niego bardzo uważać.
– A wiosnę już widziałyście? – dopytywał Tup. – Taką w zielonej sukience?
– My tu mamy wiosenną żabią naradę – zakumkała jedna żaba. – A wy nas straszycie i nam przeszkadzacie.
Więc zajączek razem z Pakiem chwilę pozachwycali się kaczeńcami wystawiającymi główki do słońca i wrócili do swojej kryjówki.
– Spotkaliście wiosnę? – dopytywał Puszatek z Gagatkiem.
– Eee, nigdzie jej nie było… – odpowiedział zajączek. – Musimy się jeszcze naradzić, gdzie szukać tej wiosny…

 

Kalendarz pogody. Poproś mamę/tatę o narysowanie na kartce tabelki tygodnia, jak przedstawiona niżej.

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

sobota

niedziela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Każdego kolejnego dnia obserwuj pogodę przez okno. Czy jest słonecznie, czy pochmurno, pada deszcz, wieje wiatr itp.? Zaznaczaj pogodę w swoim kalendarzu: słonecznie – narysuj słońce, pochmurno – narysuj chmurkę, pada deszcz – narysuj chmurkę i kropelki. Możesz wykorzystać symbole, które widać na zdjęciu. Kalendarz możesz prowadzić przez jeden tydzień, ale także przez kolejne. Warto dołączyć go do wiosennej książeczki, tej z rysunkami lub zdjęciami oznak wiosny.

 Wiosna. Poniżej znajduje się obrazek Wiosna. Obejrzyj go i porozmawiaj z mamą/tatą o tym, co przedstawia. Popatrz, jakie znaki wiosny  widzisz z okna. Czy są takie, jak na obrazku, inne? Co jeszcze zobaczyłeś/-aś?

 Wiosenny rysunek. Do tej zabawy zaproś mamę/tatę. Warto najpierw przygotować sobie obrazki: słońce, chmura, kwiat, drzewo, motyl, deszczyk. Narysuj je bardzo prosto na karteczkach, każdy na oddzielnej kartce. Potem siadamy jedno za drugim, najpierw rodzic za dzieckiem. Obrazki kładziemy przed dzieckiem. I rysujemy. Rodzic na plecach dziecka rysuje słońce, kwiatek… Dziecko odgaduje. Potem zmiana ról. Warto dziecku zostawić obrazki, by mogło patrzeć i rysować. Wkrótce obrazki nie będą Wam potrzebne.

Idzie Pani, wietrzyk wieje. Do zabawy zaproś mamę/tatę. Usiądźcie jedno za drugim, dziecko przed rodzicem. Rodzic wykonuje masażyk na plecach dziecka, zgodnie z fragmentem wierszyka. Potem zamieniamy się rolami, dziecko wykonuje masażyk na plecach rodzica.

                        Idzie Pani, wietrzyk wieje  wg  Marty Bogdanowicz

   Idzie Pani: tup, tup, tup,          /stukamy w plecy opuszkami palców wskazujących

   dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, (…)        /delikatnie stukamy zgiętym palcem

   Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,                      /dmuchamy w jedno i w drugie ucho

   Kropi deszczyk: puk, puk, puk, (…) /delikatnie stukamy w plecy wszystkimi palcami

   Świeci słonko,              /gładzimy plecy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym

   Wieje wietrzyk,            /dmuchamy we włosy dziecka

   Pada deszczyk,            /z wyczuciem stukamy opuszkami palców w plecy dziecka

   Czujesz dreszczyk?     /leciutko łaskoczemy szyję

Rabatka – zabawa matematyczna z kostką. Zaproś do zabawy mamę/tatę. Przygotujcie  dwie kartki A4, pisak i kredki. Najpierw trzeba wykonać instrukcję. Poproś o pomoc mamę/tatę. 1.Trzeba na kartce narysować 6x kostkę, jedna pod drugą z kolejną liczbą oczek.

2.Obok każdej kostki rysujemy to, co chcemy rysować w zabawie, gdy wyrzucimy daną liczbę oczek czyli np. 1 – czerwony kwiatek, 2 – żółty kwiatek, 3 – niebieski kwiatek, 4 – pomarańczowy kwiatek, 5 – łodyga i listki, 6 – symbol uśmiechniętej buzi, co znaczy narysuj to, co chcesz (to, co chcesz, ale może być tylko to, co może znajdować się w ogrodzie).

3.Gdy instrukcja jest gotowa, ustalamy kolejność rzucających (można się umówić, można losować kostką: zaczyna ten, kto wyrzuci więcej, można zastosować wyliczankę).

4. Rzucaj kostką, sprawdzaj w instrukcji i rysuj.

5.Na koniec, warto policzyć, czego w ogrodzie jest ile, czego jest najwięcej, czego najmniej, o ile itp. Zastanów się dlaczego? O czym to świadczy?

Jeśli nie masz kostki, narysuj kropki lub napisz cyfry 1-6 na kartonikach. Złóż, włóż do pudełka, woreczka lub czapki i losuj.

Sadzimy kwiaty – zabawa muzyczno-ruchowa. Poproś o pomoc mamę/tatę.  W załączniku znajdziecie utwór muzyczny Kolo von Srem (muzyka dostępna na You Tube po wpisaniu tytułu utoworu).

Spróbujcie wykonywać ruchy przy muzyce:

- ruch kopania łopatą przed sobą 4x,

- ruch grabienia przed sobą, z lewej strony, z prawej strony, przed sobą (mocne wychylenia z wykrokiem do przodu),

- ruch wysadzania kwiatów na grządkę – bierzemy z koszyka, który trzymamy na lewym ręku i prawą ręką wysadzamy na grządkę (niewielki skłon do przodu) – 4x,

- delikatnie udeptujemy ziemię dookoła kwiatów (można „na okrągło”).

Powtarzamy całość w takiej samej kolejności, muzyki wystarcza na 5 serii.

Spróbujcie bawić się na stojąco, a następnie siedząc na krzesełku (raczej niezbyt głęboko).

Żabki i bociany. Możesz pobawić się w żabkę - skacz jak żabka (kucnij, nóżki szeroko, ręce między nogami opierają się o podłogę). Po chwili zamień się w bociana – chodź z rękoma rozpostartymi na boki, wysoko podnosząc kolana. Możesz się zatrzymać i spróbować przez chwilę stać na jednej nodze. Czy pamiętasz głosy tych zwierząt? Kumkaj i klekocz – to dobre ćwiczenie buzi i języka

                                                                                                                                                        Dobrej zabawy!

Opracowała: Małgorzata Białkowska – nauczyciel grupy Tygryski w Przedszkolu nr 225

Język angielski

Zaproponowane poniżej zabawy są powtórzeniem dotychczas przerobionego z dziećmi materiału na zajęciach z język angielskiego w przedszkolu:

1. Powiedz mamie/tacie/siostrze/bratu : Hello, My name is …   (Cześć, mam na imię…)

2. Zaśpiewaj pokazując piosenkę „Hello, can you clap your hands” https://www.youtube.com/watch?v=fN1Cyr0ZK9M

3. Pobaw się z mamą/tatą/siostrą/bratem/babcią/dziadkiem w szukanie kolorów. Powtarzaj głośno nazwy kolorów.                       

green - zielony

brown – brązowy

red – czerwony

blue – niebieski

pink - różowy                   

4. Pobaw się z domownikami w pokazywanie i zgadywanie:

HAPPY – szczęśliwy

SAD – smutny

TIRED – zmęczony

HUNGRY – głodny

5. Zabawa ruchowa:

stand up – wstań

sit down – usiądź

hands up – ręce do góry

hands down – ręce na dół

turn around – obróć się

run slowly – biegnij powoli

run quickly – biegnij szybko

 6. Zaśpiewaj rodzicom piosenkę ‘I’m a little snowman’  https://www.youtube.com/watch?v=-b-U1eQqBmk żeby pokazać, jak pięknie się jej nauczyliście (chociaż śniegu nie było!)

 Opracowała: Dorota Karlewska-Antoszek – nauczyciel języka angielskiego w Przedszkolu nr 225

Ćwiczenia buzi i języka

Część teoretyczna - dla rodzica

Proponujemy dzisiaj zabawy z dziećmi ćwiczące percepcję słuchową. Percepcja słuchowa to umiejętność odbierania, rejestrowania i identyfikowania bodźców dźwiękowych z otoczenia. Właściwe ich rozpoznawanie i różnicowanie przez dziecko stanowi podstawę słyszenia mowy, jak również nabywanie przez nie mowy czynnej, w dalszym czasie wpływa także na nabywanie umiejętności czytania, które wymaga dźwiękowego odtwarzania słów na podstawie widzianych liter, oraz pisania, gdzie usłyszane w wyrazie dźwięki wyznaczają kolejność ich zapisywania za pomocą liter.

Część praktyczna – dla dziecka

1. Poproś rodzica, aby zasłonił oczy chustką. Teraz posłuchaj, co słychać w domu?

Może to dźwięk otwieranej lodówki, gwizdek czajnika? A może czyjeś kroki? Spróbuj wymienić, co usłyszałeś. A teraz uchyl okno, powtórz zabawę. Co słychać? Może dźwięk śpiewających ptaków, a może szeleszczące drzewo, lecący samolot?

2. Określanie kierunku źródła dźwięku – zamknij oczy, poproś rodzica, aby schował w pomieszczeniu np. budzik, telefon z włączonym alarmem, który zadzwoni za chwilę. Twoim zadaniem jest odnalezienie, skąd dochodzi dźwięk.

Opracowała: Weronika Kukawska – nauczyciel logopeda w Przedszkolu nr 225

Gimnastyka W zdrowym ciele zdrowy duch!
 
  • Stań w rozkroku (nogi przyklejone do podłogi),
- połóż otwarte dłonie na biodrach (kciuki z przodu),
- kręć biodrami w prawo (10 okrążeń),
- kręć biodrami w lewo (10 okrążeń),
  • Połóż ręce na wysokości piersi paluszkami do siebie (wewnętrzna strona dłoni skierowana do podłogi), łokcie są na wysokości własnych ramion, ściągnij łopatki ===> 1,2 na 3 otwórz szeroko rączki i na 4 zamyka ===> powtórzyć 4x,
  • Rozluźnij się (stojąc cały czas w miejscu, chwilę porusza tylko kolanami, ręce luźno opuszczone),
  • Wykonaj skłony do przodu:
 - schyl się (zrób lekki skłon), 2- pogłębiaj skłon, 3 - zbliż paluszki dłoni do podłogi, 4 - wyprost ===> powtórzyć 4x,
  • Pływanie na brzuchu:
- połóż się  na podłodze na brzuchu, nogi są ugięte w kolanach,
- na hasło start: odpychając się tylko rękami pływaj po podłodze (trzeba pokonać dowolnie wyznaczony odcinek),
  • Bicie brawa stopami:
- usiądź na podłodze, ręce oprzyj z tyłu na podłodze, stopy (podeszwami) ukłóż do siebie i nad podłogą bij brawo (kilka razy),
  • Zbierz z podłogi rozsypane różnokolorowe nakrętki od butelek (lub inne przedmioty np. spinacze do wieszania prania) i włóż je do sitka,
- przenoś nakrętki w sitku do pojemnika (miski) wg kolorów.
 
Prawda że łatwe? Ćwiczyliśmy to wielokrotnie na gimnastyce w przedszkolu! A teraz spróbuj sam
 
Opracowała: Janina Szeliga-Szafrańska – nauczyciel gimnastyki korekcyjnej w Przedszkolu nr 225