Przedszkole nr 225 w Warszawie

Statut

Statutu

Przedszkola nr 225 w Warszawie

Podstawa prawna:

  1. Ustawa  z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe  (Dz.U. z 2017 r. poz.59 i 949)
  2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949)
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r.poz.1943,1954,1985,2169, i 2017r. poz.60, 949 i 1292 )
  4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189)
  5. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 20 listopada1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526)
  6. Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r., poz. 649)
  7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. 1992 nr 36 poz. 155 z poźn. zm.)
  8. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r.  w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym uczniów z niepełnosprawnością  intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspasabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356)
  9. Rozporządzenie MEN z dnia   9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U z 2017 r., poz.1578)
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U z 2017 r., poz.1655)
  11. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia  2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach  (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591)
  12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69)
  13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2011 r., poz. 968).
  14. Uchwała  nr  XLIX//1205/2017 Rady miasta stołecznego Warszawy  z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie czasu przeznaczonego na  bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach  i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych.
  15. Zarządzenie Nr 1302/2017 Prezydenta miasta stołecznego Warszawy z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie ustalenia warunków korzystania ze stołówek  w przedszkolach i szkołach m. st. Warszawy oraz upoważnienia dyrektorów szkół i przedszkoli do zwalniania z opłat za posiłki.

 

Rozdział 1

Definicje

Ilekroć w statucie jest mowa o:

ustawie  – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe,

dyrektorze –  należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola nr 225 w Warszawie.

 

 

 

 

 

Rozdział 2

Informacje o przedszkolu

 

§ 1.  1. Przedszkole nr 225, zwane dalej „przedszkolem”, jest publicznym przedszkolem  wielooddziałowym.

  1. Siedzibą przedszkola jest budynek w Warszawie przy ul. Bobrowskiego 5.

§ 2.   1. Organem prowadzącym przedszkola jest  miasto stołeczne Warszawa.

  1. Nadzór pedagogiczny nad szkołą pełni Mazowiecki Kurator Oświaty.
  2. Przedszkole jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu miasta stołecznego Warszawy, a uzyskane wpływy odprowadza na rachunek bankowy miasta stołecznego Warszawy.

§ 3. 1. Przedszkole prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.

  1. Obsługę finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Obsługi Finansów Oświaty dla dzielnicy Warszawa - Ochota.
  2. Przedszkole  używa pełnejpieczęci nagłówkowej o treści:

Przedszkole Nr 225

02-378 Warszawa, ul. Bobrowskiego 5

tel. (22) 822 93 48

REGON 013006633 NIP 526-23-01-116

Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następujących skróconych nazw przedszkola: Przedszkole Nr 225, 02-378 Warszawa, ul. Bobrowskiego 5, tel. (22) 822 93 48 oraz Przedszkole nr 225 w Warszawie, a także logo przedszkola:

 

  1. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalności w formie papierowej i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z  odrębnymi przepisami.

§ 4. 1. Zasady przyjmowania dzieci do przedszkola określają odrębne przepisy.

  1. Przedszkole zapewnia wyżywienie.
  2.  Na posiłki wydawane przez kuchnię składają się:

1)      śniadanie,

2)      obiad,

3)      podwieczorek.

  1. Kuchnia przedszkolna przygotowuje posiłki zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  2.  Jadłospisy planowanych posiłków ustala kierownik gospodarczy przedszkola w uzgodnieniu z kucharką,  a zatwierdza dyrektor.
  3. Informacja o aktualnym jadłospisie jest udostępniana rodzicom z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem w formie pisemnej na tablicy ogłoszeń w szatni i na stronie internetowej przedszkola.
  4. Na terenie przedszkola obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu  i dźwięku bez zgody rodziców. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie lub fotografowanie dzieci podczas imprez i uroczystości przez rodziców i opiekunów z zastosowaniem przepisów ochrony danych osobowych.

Rozdział 3

         Cele i zadania przedszkola

 

§ 5. 1.Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, w tym zadania wychowawczo-dydaktyczne.

             2.     Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka  w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.

             3.     Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcia dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego.

             4.     Zadaniem przedszkola jest w szczególności:

1)      pełna realizacja programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci; 

2)      promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom;

3)      organizowanie w uzgodnieniu z rodzicami nauki religii;

4)      umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywania i rozwijania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym;

5)      udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

6)      organizowanie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnością;

7)      umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień m.in. matematycznych, artystycznych poprzez udział w realizowanych projektach;

8)      zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w  przedszkolu.

§ 6. 1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do  aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
  2. Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci oraz inicjują działania diagnozujące i wspierające.
  3. Nauczyciele prowadzą i dokumentują obserwację dzieci oraz oceniają ich umiejętności w sferze emocjonalno-społecznej, poznawczej, ruchowej  i samoobsługi.
  4. Dyrektor z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie przedszkola, w uzgodnieniu z rodzicami, organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy  z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
  6. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  7. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.

§7. 1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.

  1. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:

1)      realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego;

2)      dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz rodzajów niepełnosprawności zgodnie z orzeczeniami;

3)      zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia rewalidacyjne.

  1. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością, określają odrębne przepisy.

§ 8.1. Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.

  1. Przedszkole zapewnia integrację dzieci  niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.

§ 9. 1. Przedszkole organizuje zajęcia religii.

  1. Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii  jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia.
  2. Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
  3. Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 10. 1. Zadania przedszkola realizowane są  w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.

  1.     2.            Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:

1)      możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;

2)      specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;

3)      potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;

4)      organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;

5)      organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;

6)      wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającej się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej;

7)      przestrzeganie praw dziecka.

  1. Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:

1)      pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;

2)      informuje na bieżąco o postępach dziecka;

3)      uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;

4)      uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.

 

Rozdział 4

Organy przedszkola

 

§ 11. 1. Organami przedszkola są:

1)      dyrektor;

2)      rada pedagogiczna;

3)      rada rodziców.

§ 12. 1.Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola, kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.

  1.              2.     Szczegółowe kompetencje dyrektora:

1)        sprawuje nadzór pedagogiczny;

2)        sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;

3)        realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;

4)        dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola  zaopiniowanym przez radę pedagogiczną oraz radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;

5)      wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;

6)      wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;

7)      współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych;

8)      odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;

9)      współpracuje z organami przedszkola - radą pedagogiczną i radą rodziców;

10) podejmuje decyzje o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z listy wychowanków w czasie roku szkolnego, po podjęciu uchwały przez radę pedagogiczną;

11) dyrektor jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych w nim pracowników decyduje w sprawach:

a)   zatrudnienia i zwolnienia nauczycieli oraz innych pracowników;

b)   przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;

c)   występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki;

12) dyrektor jako Administrator Danych Osobowych (ADO) w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji;

13) dyrektor realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania  danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe dzieci, wychowanków,  rodziców oraz pracowników i współpracowników przedszkola.

  1.              3.   W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel tego przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.

§ 13. 1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań przedszkola dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.

             2.     W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce; w zebraniach rady pedagogicznej mogą również brać udział,   z głosem doradczym, osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na

wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola.

             3.     Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

             4.     Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej.

             5.     Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w połowie i po zakończeniu rocznych zajęć wychowawczo-dydaktycznych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.

             6.     Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.

             7.     Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1)      zatwierdzanie planów pracy przedszkola,

2)      podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w przedszkolu,

3)      ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

4)      podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,

5)      uchwalanie statutu oraz jego zmian,

6)      ustalanie regulaminu swojej działalności,

7)      zatwierdzanie regulaminów obowiązujących w Przedszkolu,

8)      zatwierdzanie innych spraw wynikających z odrębnych przepisów,

9)      ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego,  w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy przedszkola.

        8.     Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

 

1)     organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć wychowawczo- dydaktycznych i zajęć dodatkowych,

2)     projekt planu finansowego przedszkola,

3)     wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

4)     propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac  i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego,

5)     dopuszczenie do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania,

6)     powierzenie stanowiska Dyrektora Przedszkola kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący,

7)     przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektora Przedszkola na kolejny okres.

  1. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa; o wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny; organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego; rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  2. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora w przedszkolu; organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
  3. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  4. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  5. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste dzieci lub ich rodziców (prawnych opiekunów), a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
  6. Rada Pedagogiczna  Przedszkola nr 225 realizuje kompetencje rady przedszkola określone w ustawie.

§ 14. 1.Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.

  1. Reprezentantami rodziców poszczególnych oddziałów  są rady oddziałowe rodziców,

które wybierają w tajnym głosowaniu ze swojego grona jednego przedstawiciela do rady rodziców.

  1. Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów określa „Regulamin Rady Rodziców Przedszkola nr 225” ustalony przez jej członków.

4. Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami we wszystkich działaniach przedszkola.

5. Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.

6. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 2.

7.Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu.

§ 15. 1.Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.

                  2. Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

                  3. Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

   § 16. 1.W przypadku zaistnienia sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.

2. Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.

3. W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.

4. W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.

 

 

 

 

Rozdział 5

Organizacja pracy przedszkola

 

 § 17. 1.Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

  1. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  2. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki i wypoczynku oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
  3. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:

1)      zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola;

2)      zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.

5. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.

6. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.

7.  Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane  zajęcia poza terenem przedszkola.

8. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.

9. W celu utrzymania bezpiecznych i higienicznych warunków w przedszkolu rodzice są obowiązani do zgłaszania  stwierdzenia u dziecka choroby zakaźnej lub pasożytniczej.

10. Przedszkole niezwłocznie w ramach działań profilaktycznych przekazuje rodzicom informacje o stwierdzeniu choroby zakaźnej lub pasożytniczej u dziecka uczęszczającego do przedszkola.

11. W przypadku pogorszenia się stanu zdrowia dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic zostaje poinformowany przez nauczyciela o stanie jego zdrowia.

§ 18. 1. Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub osoby upoważnione przez nich.

  1. Rodzice mogą w formie pisemnej upoważnić pełnoletnią osobę przyprowadzającą

i odbierającą dziecko z przedszkola.

  1. Osoba przyprowadzająca dziecko  w godzinach 7.00 - 8.30 jest zobowiązana przekazać dziecko pracownikowi dyżurującemu w szatni, który kieruje dziecko do odpowiedniej sali i tym samym powierza dziecko pod opiekę nauczycielki. W przypadku późniejszego przyprowadzenia dziecka tj. w godzinach 8.30 -12.00 rodzice/opiekunowie osobiście wprowadzają dziecko do sali powierzając je opiece nauczyciela.
  2. Nauczyciele są odpowiedzialni za kontrolę odbioru dzieci przez osoby upoważnione.
  3. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  4. Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli osoba ta nie zapewnia dziecku bezpieczeństwa.
  5. Dyrektor drogą zarządzenia określa szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:

1)      sytuacji które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postepowania w przypadku odmowy;

2)      zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;

3)      trybu postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola.

§ 19. 1.Rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola mają prawo do:

1)      znajomości realizowanych programów i planów zajęć;

2)      uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;

3)      wnioskowania  o udzielenie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

4)      pomocy w rozpoznawaniu przyczyn trudności rozwojowych dzieci,

a także rozpoznawania ich zainteresowań i uzdolnień;

5)      zgłaszania własnych pomysłów związanych z organizacją oddziału przedszkolnego, wyposażenia sal dziecięcych,  organizacją uroczystości, wycieczek i dodatkowych zajęć;

6)      wyrażania opinii na temat spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem przedszkola.

  1. Obowiązkiem rodziców jest: 

1)      punktualne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku bezpieczeństwo;

2)      informowanie o przyczynach nieobecności dziecka , w szczególności  o chorobach zakaźnych i pasożytniczych;

3)      informowanie dyrektora lub nauczyciela dziecka o wszelkich zdarzeniach i sytuacjach mających bezpośredni związek z dzieckiem, jego bezpieczeństwem oraz kondycją zdrowotną i emocjonalną;

4)      współdziałanie z nauczycielem w celu skutecznego stymulowania rozwoju dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych potrzeb;

5)      realizowanie zaleceń specjalistów pracujących na terenie przedszkola;

6)      terminowe uiszczanie opłat za przedszkole;

7)      w przypadku dziecka sześcioletniego realizującego obowiązkowe przygotowanie przedszkolne, zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia i usprawiedliwianie każdej nieobecności (w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% dni zajęć w przedszkolu następuje niespełnienie obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4 ustawy i podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji).

  1. 3.       Przedszkole określa formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami:

1)      zebrania oddziałowe, nie rzadziej niż dwa razy w roku;

2)      konsultacje indywidualne tzw. „dni otwarte”, raz w miesiącu, zgodnie z harmonogramem ustalonym przez nauczycieli grup i podanym do wiadomości rodziców na tablicach grup w szatni;

3)       uroczystości z udziałem rodziców i innych członków rodziny, zgodnie z „Planem współpracy ze środowiskiem lokalnym” na dany rok szkolny;

4)      spotkania integracyjne dla rodziców, dwa razy w semestrze w każdym oddziale;

5)      dni adaptacyjne dzieci nowoprzyjętych do przedszkola;

6)      kącik informacji dla rodziców;

7)      wystawy prac plastycznych dzieci;

8)      prezentowanie ważnych informacji na stronie internetowej.

§ 20.  1. Przedszkole funkcjonuje od poniedziałku do piątku  w godzinach od 7:00  do 17:30;

  1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  2. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki oraz oczekiwań rodziców.
  4. Oddziałem przedszkolnym opiekuje się nauczyciel wychowawca.
  5. W okresach niskiej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może zlecić łączenie oddziałów.
  6. Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.

§ 21.  1.Przedszkole  zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę.

           2. Zasady odpłatności za wyżywienie w przedszkolu określa Zarządzenie Prezydenta miasta stołecznego Warszawy.

  • § 22 . 1. Korzystanie z żywienia w przedszkolu jest odpłatne.
  1. Rodzic ma prawo wybrać  dla dziecka trzy lub dwa posiłki spośród wymienionych w § 4 ust. 3.

3. Szczegółowe warunki korzystania z posiłków, w tym wysokość opłat za posiłki określa w drodze zarządzenia Prezydent m. st. Warszawy

4. Opłaty za posiłki wnosi się z góry, najpóźniej do 10 dnia danego miesiąca.

5. W przypadku nieobecności dziecka  opłata podlega zwrotowi za każdy dzień nieobecności, o ile rodzic zgłosił nieobecność najpóźniej  do godzi 9.00 rano danego dnia telefonicznie lub ustnie.

6. Opłaty za korzystanie z usług przedszkola w tym za wyżywienie  należy wnosić przelewem na wskazany przez dyrektora przedszkola rachunek bankowy.

 

Rozdział 6

Nauczyciele i pracownicy przedszkola

 

§ 23.  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych.

  1. Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:

1)      nauczyciel wychowania przedszkolnego;

2)      nauczyciel specjalista logopeda.

  1. Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są pracownicy:

1)      administracji: kierownik gospodarczy i sekretarka;

2)       obsługi: pomoc nauczyciela, st. woźna, kucharka, pomoc kucharki, st. dozorca, pielęgniarka.

  1. Pracownicy administracji  i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci oraz dbają o ich bezpieczeństwo.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków określa dyrektor przedszkola.
  3. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

§ 24. 1. Nauczyciele realizują wychowawcze, opiekuńcze i dydaktyczne zadania przedszkola, zgodnie z jego charakterem określonym w statucie i odpowiadają za jakość pracy przedszkola, w tym sposób sprawowania opieki nad dziećmi.

2. Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, poszanowanie godności, a także uważne towarzyszenie im w osiąganiu dojrzałości szkolnej.

3. Do zakresu zadań nauczycieli wychowania przedszkolnego należy w szczególności:

1)        realizacja obowiązków określonych w Art. 6 Karty Nauczyciela;

2)        przestrzeganie tajemnic prawem chronionych oraz prawa ochrony danych osobowych zgodnie z zakresem służbowej odpowiedzialności i obowiązków pracowniczych; 

3)       stosowanie w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązków spoczywających na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii  o ochronie danych;

4)       przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych przedszkola w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom  w granicach i przepisach prawa;

5)      planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;

6)      aktywne uczestniczenie w tworzeniu rocznego planu pracy;

7)      wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;

8)       zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas pobytu
w przedszkolu i poza terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;

9)      prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci;

10)  prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej (nauczyciele dzieci sześcio- lub pięcioletnich, których rodzice zdecydują o ich posłaniu do szkoły w wieku 6 lat);

11)  przygotowanie do dnia 15 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia  nauki w szkole dla dzieci 5 i 6-letnich;

12)  udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

13)  wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz stałe podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w przedszkolu oraz  przez instytucje wspomagające przedszkole;

14)  opieka nad powierzoną salą zabaw oraz  dbanie o estetykę i znajdujące się w niej wyposażenie;

15)  współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;

16)  prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej
i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

17)  inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowym;

18)  realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących.

4. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin nie może przekraczać 40 godzin w tygodniu. W czasie pracy nauczyciel obowiązany jest realizować:

1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z dziećmi w wymiarze określonym w Art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela;

2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola;

3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

5. Praca nauczyciela podlega ocenie. Sposób i częstotliwość dokonywania oceny określają odrębne przepisy.

6. Zakres zadań logopedy w przedszkolu:

1) realizacja obowiązków określonych w Art. 6 Karty Nauczyciela;

2) przestrzeganie tajemnic prawem chronionych oraz prawa ochrony danych osobowych zgodnie z  zakresem służbowej odpowiedzialności i obowiązków pracowniczych;

3)stosowanie w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz

obowiązków spoczywających na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych;

4) przetwarzanie danych osobowych wyłącznie w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych przedszkola w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom  w granicach i przepisach prawa;

5) wnioskowanie o udzielenie dziecku pomocy  psychologiczno-pedagogicznej;

6) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;

7) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;

8)podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;

9) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:

a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka  i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

c) prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii,

d) współdziałanie w zakresie swoich kompetencji z psychologiem przedszkolnym.

10) udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz zebraniach z rodzicami;

11) prowadzenie obowiązkowej dokumentacji pedagogicznej;

12) wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola.

7. Praca nauczyciela logopedy podlega ocenie. Sposób i częstotliwość dokonywania oceny określają odrębne przepisy.

8. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych:

1)        zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości;

2)        sprawdzanie  bezpiecznych warunków w ogrodzie przedszkolnym zapewniającym dzieciom pełne bezpieczeństwo w trakcie ich zabaw;

3)        przygotowywanie posiłków zgodnie z obowiązującymi normami i wymogami żywieniowymi;

4)        rzetelne wykonywanie obowiązków służbowych w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu;

5)        współpraca z nauczycielami w  zakresie  opieki i wychowania dzieci;

6)        w wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie  dzieciom bezpieczeństwa.

  1. Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.

 

Rozdział 7

Prawa i obowiązki dzieci

 

  • § 25. 1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:

 

1)      właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy;

2)      organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy  i ochrony zdrowia;

3)      życzliwego i podmiotowego traktowania;

4)      przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;

5)      sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;

6)      pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych;

7)      znajomości swoich praw.

§ 26.  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek przestrzegania umów społecznych przyjętych w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:

1)      udziału w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach dodatkowych i uroczystościach przedszkolnych; czasu przeznaczonego na zabawę; pobytu w szatni i w ogrodzie podczas przyprowadzania  i odbierania dzieci przez rodziców;

2)      respektowania poleceń nauczyciela;

3)      kulturalnego odnoszenia się do rówieśników i dorosłych;

4)      dbania o czystość i higienę osobistą;

5)      dbania o ład i porządek w sali zajęć, szatni i łazience;

6)      przestrzegania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i podczas wyjść poza jego teren.

 § 27. Dyrektor może, w drodze decyzji, skreślić dziecko 3-5-letnie z listy dzieci w przedszkolu w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności trwającej co najmniej trzy miesiące, i nieskutecznych prób wyjaśnienia powodów tej nieobecności.

Rozdział 8

Postanowienia końcowe

§ 30. Sprawy nieuregulowane w statucie są rozstrzygane w oparciu o obowiązujące i dotyczące tych spraw odrębne przepisy.

  • § 31. 1. Zmian w statucie dokonuje rada pedagogiczna z własnej inicjatywy lub na wniosek organów przedszkola.
  1. Projekt uchwały o zmianie statutu przedszkola jest przedstawiany do wiadomości rady rodziców.
  2. Rada rodziców ma prawo wnieść uwagi do planowanych zmian w statucie w terminie 21 dni od dnia doręczenia projektu uchwały.
  3. Dyrektor powiadamia organy przedszkola o każdej zmianie w statucie.

   § 32. Tekst statutu w formie ujednoliconej jest publikowany na stronie internetowej przedszkola.